LEGO House slutter sig til solsikkeprogrammet

LEGO® House sætter fokus på usynlige handicap

Personer med usynlige handicap, der besøger LEGO® House kan fra 1. juni 2021 bære en solsikkesnor om halsen, hvis de ønsker at signalere til medarbejderne, at der kan være behov for ekstra tid, forståelse, tålmodighed eller hjælp under besøget.

For personer med usynlige handicap, som for eksempel autisme, alzheimers, hjerneskade, ADHD, PTSD kan det være stressende at besøge turistattraktioner. Derfor slutter LEGO House sig nu til Solsikkeprogrammet, der i al sin enkelthed går ud på, at man som virksomhed træner medarbejderne i at vide, hvordan de bedst sikrer, at personer med usynlige handicap og deres familier, også får en god oplevelse.

Hos LEGO House var man ikke i tvivl om, at man gerne ville sætte fokus på mennesker med usynlige handicap.
- Det er helt naturligt for os, at sørge for, at alle vores gæster føler sig velkommen uanset om de har et handicap eller ej. Og her er Solsikkesnoren bare sådan en fin løsning, hvor vores arbejde med inklusion bliver taget til helt nye højder. Vores medarbejdere får nogle konkrete redskaber og gæsterne ved, at de er velkomne, samtidig med at de kommer til at opleve, at vi gør vores bedste for, at de skal have en god oplevelse – uanset hvilke udfordringer de har, fortæller Head of People and Culture i LEGO House, Sanne Louise Forsberg Holm

Medarbejderne får gennem træningen, forståelse for hvad et usynligt handicap er og hvordan de bedst håndterer personer, der kan have brug for ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Solsikkesnoren sikrer, at personer med usynlige handicap og diagnoser ikke behøver forklare sig eller retfærdiggøre sine behov i situationer hvor angst, stress, forvirring eller behov for hjælp presser sig på.

LEGO House gør det nemmere for andre virksomheder at blive del af Solsikkeprogrammet

Interessen fra LEGO House har givet Hidden Disabilities Sunflower, organisationen, der står bag Solsikkesnoren, troen på at Danmark er klar til at Solsikkesnoren bliver udbredt på samme måde, som det er sket i andre lande. I Storbritannien arbejder eksempelvis også offentlige transportaktører, supermarkedskæder, hospitaler, koncertstederforlystelsesparker aktivt med tilgængelighed for, og inklusion af, personer med usynlige handicap gennem deres deltagelse i Solsikkeprogrammet.

Interessen fra LEGO House viser, at andre danske virksomheder også kan være klar til at inkludere personer med usynlige handicap som et vigtigt kundesegment. Vi åbner derfor et Dansk Solsikke website. Derudover har vi bedt Stine Ringvig Marsal, der indførte Solsikkesnoren i Københavns Lufthavn, om hjælp med at sikre, at virksomheder, der ønsker at være med, har en lokal kontaktperson, der ved hvad det vil sige at blive del af Solsikkeprogrammet’, slutter CEO for Hidden Disabilities Sunflower, Paul White.

Hos Videnscenter om Handicap er man begejstret for at LEGO House har fokus på mennesker med usynlige handicap.  Hvis man har et usynligt handicap er der ingen tvivl om, at det giver ro i maven at videat medarbejderne ved, hvad et usynligt handicap er og er trænet i at forstå og hjælpe, når man som kunde besøger steder som attraktioner, supermarkeder og hospitaler. Vi håber, at mange andre virksomheder vil lade sig inspirere og også tage Solsikken til sigfortæller chef for Videnscenter om HandicapDorte Nørregaard.

-Da jeg indførte Solsikkesnoren i Københavns Lufthavn, var modtagelsen overvældende positiv fra målgruppen. Derudover var medarbejderne begejstrede. Begejstringen handlede om to ting. Medarbejderne oplevede at få viden, der kunne bruges i situationer, hvor man måske før havde følt sig usikkerDerudover handlede det om, at personer med usynlige handicap jo viste sig ikke kun at være vores kunder. Alle kendte en, der kæmper med noget, der ikke kan ses. Der var endda medarbejdere, som efter 19 års ansættelse, pludselig turde fortælle kollegerne, at de fx var ordblinde eller har ADHD. Det er stort at en virksomhed som LEGO House går all in på det her. Det kommer til at betyde så meget for så mange. Jeg glæder mig til det videre samarbejde med LEGO House, udtaler Regional Director, Hidden Disabilities SunflowerStine Ringvig Marsal.

Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele Den er et signal til medarbejderne om, at her er en person, der kan få brug for ekstra hensyn, tid, tålmodighed eller hjælp. Det er frivilligt, om man vil bære solsikkesnoren. Snoren er gratis og udleveres fra d. 1. juni 2021, til gæster, der beder om den i Informationen og butikken i LEGO House.

For yderligere kommentarer eller information, kontakt:
LEGO House, Head of People and Culture, Sanne Louise Forsberg Holm, tlf: 5234 7938
Videnscenter om Handicap, chef Dorte Nørregaard, tlf: 4092 2764
Hidden Disabilities Sunflower, Regional DirectorStine Ringvig Marsaltlf5377 4345

Billeder til download

LEGO House sætter fokus på usynlige handicap

Download billede.

LEGO House slutter sig nu til Solsikkeprogrammet

LEGO House slutter sig nu til Solsikkeprogrammet.

Download billede.