Nyt eksklusivt produkt er landet på hylderne i LEGO House: The Brick Moulding Machine.

LEGO® Butikken i LEGO House genåbner på torsdag med et nyt eksklusivt LEGO House produkt: 40502 – The Brick Moulding Machine

Det nyeste skud på stammen i Limited Edition serien af LEGO® House eksklusivprodukter, vil være tilgængelig i LEGO Butikken i LEGO House i Billund når den genåbner torsdag den 4. marts - selvfølgelig sammen med alle de andre nye LEGO produkter, som er kommet til siden vi lukkede midt i december.

Lige siden åbningen af LEGO House i 2017, har det været vigtigt for os, at udvikle og lancere LEGO House unikke produkter, fordi vi mener, at de bidrager væsentligt til gæsteoplevelsen ved et besøg i LEGO House - den ultimative LEGO oplevelse.

De første tre eksklusive produkter var LEGO House Architecture sættet, LEGO House Tree of Creativity og LEGO House Dinosaurs.

Én ting er at genskabe vores ikoniske modeller i LEGO House til LEGO sæt. Men da vi også gerne vil knytte LEGO Koncernen og ikke mindst LEGO Koncernens historie tæt til LEGO House, gav det god mening for os, at introducere denne nye serie, som vi kalder: LEGO House Limited Editions. Træanden - The Wooden Duck var det første produkt i serien af LEGO House Limited Editions.

Vi er nu glade for at kunne annoncere endnu et produkt i vores Limited Edition serie – The Brick Moulding Machine!

The Brick Moulding Machine repræsenterer en æra i LEGO Koncernens historie, på et tidspunkt da virksomheden går fra at producere legetøj i træ til plastisk. Det er historien om at skifte fokus i forretningsgrundlaget og lægge sine kernekompetencer bag sig, og om at udforske de nye muligheder og teknologier i produktionen af legetøj med plastmaterialer.

Den første maskine ankom til Billund i 1947, og det tog op til fire personer manuelt at betjene en enkelt maskine effektivt. I dag har LEGO Koncernen tusindvis af støbemaskiner, der opererer over hele verden, og én LEGO medarbejder kan betjene 32 maskiner. I Billund alene produceres der 1.360 LEGO elementer hvert sekund på disse maskiner.

I LEGO House kan gæsterne opleve en vaskeægte støbemaskine helt tæt på. Den grønne maskine er identisk med de støbemaskiner, der findes på LEGO fabrikkerne i Danmark, Ungarn, Mexico og Kina. Forskellen er dog, at den har en specialfremstillet støbeform, der er designet til kun at indeholde seks LEGO klodser. Standardforme producerer mange flere elementer.

Fra torsdag den 4. marts kan vi endelig få lov til at åbne en lille del af LEGO House med genåbningen af LEGO Butikken og vi glæder os til at få gæster i huset igen til en god og tryg oplevelse.

Vidste du det?

• Den første støbemaskine købes i 1946, efter Ole Kirk Kristiansen deltog i en demonstration af en plastindsprøjtnings-støbemaskine på en messe i København.
  • I 1949 fremstiller LEGO Koncernens plastafdeling forskellige former for legetøj. Blandt disse er virksomhedens første plastik klodser, der markedsføres under navnet "Automatic Binding Bricks".
  • Den 28. januar 1958 kl. 13.58 bliver patentansøgningen for den LEGO klods, som vi kender den i dag, med de uendelige byggemuligheder og den unikke klemkraft, indleveret. LEGO klodsen har siden vist sig at være universel og tidløs.
  • I 1960 besluttede anden-generations ejer Godtfred Kirk Christiansen at lægge alle æg i én kurv og udelukkende fokusere på LEGO klodsen.
  • Der findes en vaskeægte støbemaskine i LEGO House, hvor gæsterne kan se den helt tæt på. Den er identisk med dem på andre LEGO fabrikker, men er specialfremstillet til kun at producere seks klodser på en gang, og køre i et langsommere tempo.
  • I 60'erne og 70'erne besluttede Godtfred Kirk Christiansen at nedlagte forme, skulle gemmes i betonfundamentet på nye fabrikker i Billund, for at forhindre dem i at falde i forkerte hænder.
  • I History Collection i LEGO House kan du også finde rekonstruktioner af nedlagte støbeforme, der gemmer sig i gulvet, så besøgende kan se dem.

Fakta om den nye LEGO House æske, der kun kan købes i LEGO House: The Brick Moulding Machine.

• The Brick Moulding Machine repræsenterer en æra i LEGO Koncernen, der går fra at producere trælegetøj til plastiklegetøj.
  • Æsken indeholder 1.205 LEGO elementer.
  • Basen består af trykte flade klodser med ordene 'LEGO® House' og 'The Brick Moulding Machine'.
  • Velegnet til børn fra 10 år.
  • Pris: 599 kr.
  • Dette sæt er kun tilgængeligt i LEGO House.

Fakta om genåbningen af LEGO Butikken i LEGO House.

• Åbningstiderne bliver følgende: Torsdag-fredag 12-17 samt lørdag 10-15.
  • Der må i alt være 32 gæster/medarbejdere i butikken på samme tid.
  • Ved Pick a Brick, Build a Mini og Minifigure Factory hjælper personalet med at finde de ønskede elementer.
  • Husk at holde god afstand, brug mundbind/visir og anvend håndsprit.

Billeder til download

Designerne af det nye eksklusive LEGO House produkt: The Brick Moulding Machine

Markus Rollbuehler og Stuart Harris står bag det nye LEGO House eksklusiv produkt.
© LEGO House.

New LEGO House exclusive product: The Brick Moulding Machine

Download image

Package of the new LEGO House exclusive product.

Download image

Brick build moulding machine - new exclusive LEGO House product.